Live the dream: Hilde @ Thailand 2016

Koh Samui & strand;-))

Koh Samui 5-2/12-2 (dag 16-23)

De vlucht naar Samui verloopt soepel. Ook al was ik veels te vroeg op de airport en kwam de vlucht pas een uur van te voren op het departure-bord. Niet hoeven haasten is ook fijn.

Na een kort vluchtje van 1,5 uur komen we aan op een heel schattig Koh Samui. De 'luchthavenhal' is gebouwd van donkerbruin hout en helemaal voorzien van houtsnijwerk. Heel schattig.

Al snel heb ik m'n backpack en een minivan die me naar Lamai Beach brengt. Het eerste gedeelte heet Chaweng Beach dat is waar ik straks heb afgesproken met Wim en Fia om gezellig bij te kletsen. Zij verblijven daar in hun resort.

Ik check in bij New Hut bungalows het plekje waar ik zo naar uit gekeken heb. Eindelijk strand. En ik heb mazzel want mijn blauwe hutje staat vooraan bij de zee. Dus de tip voor seavieuw vragen werkt. En wat is t gaaf. Hoeveel kan je verlangen naar strand, de zee en zand tussen je tenen. Nou ik krijg er nooit genoeg van. En voor 800 baht per nacht (22 euro) is dit wel tot nu toe het meest relaxe plekje.

Ik gooi m'n tassen af, fris me op, kleed me om en al gauw zit ik weer in de taxi richting Wim en Fia. Wim vangt me op vooraan bij het resort. Ze hebben hier ook een schitterende bungalow met een soort zitje voor hun huisje en ook een paar stappen verwijderd van de zee. Ook is er een lekker zwembad met ligbedjes bij. Heerlijk die heb ik nog gemist. Lekkere ligbedjes. Wie weet komt er nog wat voorbij deze reis.

We praten bij over onze reis en ondertussen drinken we een lekkere verse juice.

Aangezien ze morgen naar hun volgende onderkomen gaan op Koh Pangang krijg ik hun mooie kaart van Koh Samui. Wel fijn om me een beetje te oriënteren!

Voor een hapje gaan we naar hun favoriete restaurantje. Het is klein, gemoedelijk. Eenvoudig ingericht maar elke avond stampend vol. Het heet iets met boat.

We smullen samen van 3 verschillende gerechtjes. Zo eet ik ook weer eens wat nieuws. Het smaakt ons heerlijk en we nemen ook een lekker toetje.

We kletsen de avond makkelijk vol en voldaan ga ik weer terug naar mn huisje. Dit keer met de pick-up, dat zijn hier de goedkope taxi's zeg maar. Ben benieuwd naar mn 1e nacht in m'n nieuwe hutje.

Het is heerlijk wakker worden. Ondanks m'n oordoppen hoor je toch het klotsende water van de zee. Ik ben vroeg wakker. Het is pas 07.30. Maar dat geeft niet. Ik ga eerst maar eens lekker wakker worden in m'n stoeltje voor m'n hutje. We hebben toch alle tijd.

Er is geen kip. Alleen de buurman zit buiten. Hij neemt alvast z'n ochtend duik in de zee.

Het brengt me op ideeën en voor ik het weet lig ik ook in t water. Heerlijk water is het. Niet dat je eerst moet wennen nee, je kan er gelijk in. Koppie onder. Hier kan ik de hele dag wel dobberen.

Zo lekker.

M'n maag begint ook te knorren. Dus na een douche geniet ik lekker van een latte en yoghurt met muesli en fruit in t restaurant gebouwd op palen. Alles smaakt goed hier en ze hebben hele lekkere koffie.

Er wandelen en sporten veel mensen over het strand. Je kan ook vanaf het strand zo het restaurant binnen lopen via een houten trap. Dat hebben ze slim bedacht.

Het wordt een dagje relaxen en zonnen voor mij bij het hutje.

Ondanks de bewolking blijk ik toch best verbrand dus rond 15.00 ga ik gelijk uit de zon. De paar keer dobberen in de zee en 't lezen in (ik dacht) een beetje schaduw ging toch iets te hard kennelijk. Maar goed we zijn dit gewend. Gebeurd me wel vaker.

Ik haal nog wat drinken en wat lekkers bij de 7-eleven, de supermarkt die alles heeft.

Verder blijf ik deze zaterdag lekker bij het hutje. Tenslotte had ik mezelf relaxen beloofd. (Alhoewel m'n hele vakantie tot nu toe relaxed is hoor;-)

Zondag ga ik op ontdekkingstocht. De zee is zo ruig en de golven klotsen op t strand zelfs tot aan m'n hutje. Dus relaxen hier heeft geen zin vandaag. Ruim na m'n ontbijt wandel ik t centrumpje in van Lamai Beach. Ondertussen ook op zoek naar een scooter for rent. In t centrum is niet heel veel bijzonders nog. Ik had gelezen dat ze hier op zondag een avond markt hebben. Vanavond nog maar een keer verkennen dan. Op de terugweg verken ik alvast wat scooterbedrijven. Ik wil heel graag zo'n schattig scootertje, een scoopy en niet zo'n halve mannenmotor. Op een gegeven moment vind ik er 1. Aangezien het al tegen het einde van de middag loopt en ik er savonds toch niet echt mee weg ga besluit ik morgen terug te komen.

Savonds wandel ik weer terug voor de avondmarkt en ineens is het saaie centrum omgetoverd tot een verlichte marktstalletjes-geheel. Druk en gezellig is het. Ik heb inmiddels ook trek en na alle eetstalletjes te hebben gecheckt ga ik uiteindelijk voor een lekker döner kebab met kip. Heerlijk. Op het vuistje. Met natuurlijk lekker veel knoflook.

Er is op de kruising een podium waar artiesten hun kunsten kunnen laten horen. Eerst een meisje met een klokken spel en even later laat een jongen heel wat bekende liedjes horen met alle bijgeluiden erbij alsof er een heel orkest meespeelt maar hij doet 't toch echt in z'n eentje met een microfoon. Erg gaaf hoe die dit kan. De tips zijn er dan ook in overvloed.

Ik wandel weer naar huis en maak m'n plannen voor de volgende dag. Er zijn een paar mooie watervallen te bezichtigen en die gaat we eerst maar eens zoeken. Heb zin om weer te scooteren.

Maandag huur ik na t ontbijt de scoopy-scooter en tuf ik weg over de onderste helft van het eiland. Gelukkig staat het allemaal goed aangegeven met verkeersborden.

Allereerst ga ik naar de Na muang waterfall 2, het is een park waar meer te doen is. Ik kan lopen naar boven maar voor 100 baht kan ik ook met de 4x4 naar boven. Ik kies voor t laatste. Ik moet opschieten want de auto staat al te wachten. En terwijl ik met m'n rugzak rennend bij de wagen kom zit deze bijna afgeladen vol met een vriendengroep van een honkbal team naar later bleek uit Duitsland. Ik lach in mijzelf. Zo zie je er geen 1 en zo heb je een wagen volgeladen. We kletsen en lachen wat in het Duits en natuurlijk willen ze wel op de foto 'fur meine freundinnen aus Holland(knipoog)'. We worden afgeleverd aan de voet van de berg. Samen beginnen we aan de klim omhoog. Ik neem onderweg wat meer tijd voor de foto's waardoor de mannen sneller omhoog gaan. Nu kan ik mooi m'n eigen tempo bepalen.

De klim is te doen en de waterval is schitterend. Op diverse plekken aan de zijkant kun je er van genieten.

Onderaan de bovenste waterval ga ik even lekker zitten en geniet van t uitzicht. Deze is echt hoog, de bovenste waterval is namelijk 80 meter.

Ik wandel de weg omlaag en besluit niet te wachten op de 4x4. De weg naar beneden is ook prima te doen.

Beneden pak ik m'n scootertje weer en vervolg m'n weg weer naar de Hin lad waterfall. Deze zit precies aan de andere kant van het eiland als waar m'n hutje zit.

Ik blijk het halve eiland al over gecrossed te zijn als ik bij deze waterval aankom en het is pas half 2. Ik besluit eerst wat te eten voordat ik naar boven ga en bestel lekker een kippenpoot met frietjes. Jammie!

Even later als ik aan de klim begin ben ik blij dat ik wat gegeten heb want wat een heftige klim omhoog en er lijkt maar geen eind aan te komen. Klimmen, klauteren. Over boomstronken heen, grote rotsblokken passeren, smalle paadjes omhoog en omlaag. T lijkt wel de jungle hier. Onderweg kom ik mensen tegen die zeggen dat het nog 10 minuten is. Het lijkt wel een eeuwigheid. En ik kan dan ook niet rustig aan doen. Nee ik wil gewoon doorstappen.

Uiteindelijk kom ik helemaal bezweet boven. Er zit zelfs een mannetje met een grote koelbox die koude drankjes verkoopt. Je verwacht het niet hé?. Deze man loopt dus elke dag deze route. Respect. Maar de waterval maakt alles goed. Wat een adembenemend mooie is dit. De klim is het meer dan waard en ook hier ga ik er even rustig voor zitten. Het was ook wel een workout van 3 kwartier pffff.

De foto's en filmpjes zeggen weer veel meer dan ik kan vertellen.

De terugweg naar beneden gaat natuurlijk veel sneller en is ook minder intensief.

Op de scooter trek ik nog maar wat warms aan om niet ziek te worden van al dat zweten. Je kan ook niet in je bikini lopen want dan verbrand je levend en wat dacht je van de muggen in de soort van jungle.

Het is al weer einde van de middag en ik rij op huis aan. De andere helft van t eiland heb ik voor dinsdag in de planning.

Terug bij de receptie vraag ik of ik nog 2 nachten bij kan boeken. Ik had zo bedacht dat ik t hier wel lekker vond en wilde ook nog wel de tour naar 't marine park doen. Gelukkig is m'n hutje nog niet vergeven.

Bij m'n hutje kan ik dan gelijk de accommodatie voor m'n volgende trip naar mn volgende eiland Koh Tao boeken die ik op t oog had en waarover ik getipt was via Mariska van tipsthailand.nl gelukkig is er nog een hilltop bungalow vrij met uitzicht op zee voor een prima prijs. Heb ik ff mazzel.

Savonds laat ik mij het eten weer lekker smaken in t restaurant. Soms neem ik curry soms neem ik soup of lekker een bordje gewokte groenten sweet & sour. Alles is hier lekker. En natuurlijk m'n dagelijkse portie fruit als toetje. Ananas, watermeloen, papaya en banaan. Heerlijk.

Dinsdag ga ik weer op pad en was door Wim&Fia getipt voor de 14-armige buddha in het Noord-westen van Samui. Deze moest heel mooi zijn en hadden met goed geluk en behulp van een taxi chauffeur die het wél kende gevonden. Met Google maps erbij rijd ik er heen. Onderweg een mooi stuk langs de kust, langs de mooie blauwe baaitjes. Leuke route zo. Eenmaal in de buurt rij ik er bijna aan voorbij omdat ik zo op de weg aan 't letten ben maar gelukkig zijn de beelden zo groot dat je ze niet kunt missen.

Erg indrukwekkend en inmens grote beelden inderdaad. Je voelt je er erg klein bij in ieder geval. Ik schiet wat plaatjes en de nodige selfies. Ook zit er een basisschool op het plein volop in bedrijf. Er zitten geen muren om de klassen maar gewoon een open hek om heel de school en iedere klas doet iets anders in een ander hoekje. Sporten, muziekles en taal is wat ik zo snel zie. Leuk om te zien. De kinderen zijn alle pottenkijkers wel gewend want ze lijken er niet echt door afgeleid.

Op de terugweg rijd ik bij Bo Phut de Fishermans village in. Een kleine dorpje lijkt t wel, t heeft een smalle drukke straat met aan weerszijde allemaal restaurantjes en winkeltjes. Het is goed georganiseerd en oogt gezellig. Hier kun je dus aan het strand dineren. Dat is natuurlijk ook wel erg leuk. Ik cross even heen en weer op de scooter voor een eerste indruk en parkeer hem vervolgens vooraan waarna ik lekker het dorpje in wandel. Genoeg te zien en te eten. Ik kies uiteindelijk een plekje waar ik in de open air zit met zicht op de zee. Lekker hoor.

Ik eet lekker uitgebreid zodat ik savonds niet perse weer aan de rijst hoef. Ik geniet van t uitzicht en het eten, terugwandelend trakteer ik mezelf nog op een lekker bakje 'italiaans' schepijs. Met whipped cream natuurlijk.

Ik rij de scooter naar huis. Als je gewoon rustig rijd is het prima te doen op de scooter, ook tijdens de spits. Als je maar oplet. Heb ook nog geen ongeluk gezien. Wel genoeg mensen met verband om de benen. Sommige rijden echt als idioten. Blote barst geen helm. Je kent ze wel. Ja dan vraag je er ook om geloof ik.

Woensdag lever ik netjes op tijd m'n scooter weer in.

De rest van de dag ga ik lekker verder in m'n boek op het strand. De laatste dagen waren erg bewolkt en prima voor de ritjes op de scooter dus nu de zon door de wolken komt is dichtbij t water zijn om af te koelen ook niet vervelend.

Ik regel de tour naar 't Ang thong national marine park voor donderdag. Kayakken en snorkelen zit er bij in.

Het huisje naast mij was leeg maar word al weer snel gevuld. Dit keer met 4, ja ik hoor het goed, Nederlands sprekende meiden. Alhoewel er wel een heel zuidelijk dialect klinkt. Ik meen 1 meisje te herkennen. Maar zoals altijd denk ik dat vaker dus ik ga er maar niet van uit. Savonds bij t eten gaan ze aan een tafeltje naast mij zitten. 1 van de 4 zegt dat ze dit ook prima alleen zouden kunnen doen, waarschijnlijk doelend op mij. Ik glimlach en zeg' Ja je leest alleen wat meer boeken uit' ze lachen en 't contact is snel gelegd. Even later schuif ik bij hun aan tafel. 1 stel en 2 vriendinnen. Ze zijn nu nog samen maar de vriendinnen gaan maar 12 dagen en het stel 3 weken. Ze komen uit Limburg. Aha, vandaar. We kletsen over reizen en uiteindelijk over ons werk. Blijkt dat 2 meiden bij de afdeling analyse werken bij de Politie. Hoe toevallig. Even later ontdek ik dat Sandra, welke ik meende te herkennen, 8 jaar in Gelderland-Midden heeft gewerkt. Zie je nou wel! Ze is alleen flink gaan sporten en 11 kilo afgevallen. Soms zit je best goed met je gevoel hé? Soms? Heel vaak zelfs.

We kletsen wat af en besluiten die avond wat te gaan drinken in Lamai-city.

Dat ze hier nog niet weten hoe je de westerlingen moet vermaken blijkt wel uit het uitgaan. Er zijn een paar open-air barren op een plein. We vermaken ons met zicht op dansende ladyboys of toch echte vrouwen, t blijft raden...

Ook word de bananenbar op een gegeven moment gekopieerd door de naast gelegen bar. Een halve piepshow met bananen word er gegeven en eigenlijk lachen we hun gewoon uit. Te ranzig gewoon. Maar goed dit gebeurd hier als hoogtepunt van de avond. We lachen er kostelijk om en wandelen rond middernacht weer terug. Mijn wekker gaat sinds lange tijd weer es dus op tijd naar bed.

Ik kan de slaap niet gelijk vatten en 't word een korte nacht. Rond 7 uur zit ik aan m'n ontbijt en word rond 07.30 opgehaald voor de tour.

Met de minivan gaan we naar de pier en daar ligt 1 van de grote boten op ons te wachten. Met mij hebben nog 80 Chinezen bedacht om deze tour te gaan doen dus het is een kippenhok aan boord en het eten is op voordat je er naar kon kijken. Gelukkig heb ik goed ontbeten. Straks pik ik wel ergens een banaan weg bij 1 van die spleet ogen bedenk ik me. Ze hoeven er vast niet allemaal 3 pp.

De organisatie van de boot laat wat te wensen over. We krijgen op de wal allemaal aan touwtje om de pols met een kleur. Tot daar aan toe ging het goed. Aan boord kwamen ze er achter dat ze alle Chinezen eenzelfde kleur hebben gegeven maar dat de groep hierdoor niet in 2-en gedeeld is maar meer 30-70. Dus er moet een herverdeling komen. En ze gaan iedereen weer bij langs. En dan heb je nog mensen die wel Kayakken en mensen die niet Kayakken.

Gelukkig hebben ze 1,5 uur de tijd om het voor elkaar te krijgen. Ik maak me niet zo druk. En hoe langer je meeloopt in Thailand hoe beter je steeds je geduld kan bewaren. Ondertussen krijg je wel een goed beeld hoe druk Chinezen zich kunnen maken en hoe verwarrend ze kunnen zijn. Pfoeee. Een soort Russen onder de Aziaten. En ze schreeuwen zo hard en zoveel.

Wat wel weer bijzonder is hoe en hoe snel Chinezen kunnen slapen. En op welke wijze. De boot was nog niet vertrokken of de meeste sliepen al. Bijna iedereen gebruikt de tafel om op hun armen te slapen. Een kind word ook gewoon op tafel gelegd om te slapen. Of ze gaan met hun voorhoofd leunend op de rug van hun buurman gewoon een dutje doen. Of ze knikken gewoon hun hoofd voorover en slapen zo. Wij zouden al knikkebollend slapen maar zij gewoon in 1 stand. Heel bijzonder schouwspel.

De Chinezen gaan eerst Kayakken en de rest gaan eerst de klim maken naar 't hoogte punt met uitzicht over de lagoon en de zee.

Het is een pittige klim langs een aantal trappen omhoog met hele smalle treden. De treden staan heel dicht op elkaar en heel smal. Dus goed vasthouden. Boven kom je op een houten platvorm en het uitzicht is inderdaad prachtig. Het blauw van de lagoon is heel mooi. En de uitkijk op zee is grootst. Ik schiet wat foto's en natuurlijk wat selfies.

Er zijn nog meerdere platforms maar deze is de hoogste. De trappen naar beneden zijn net zo'n uitdaging als de weg omhoog maar ook dit lukt me.

Beneden kunnen we al vrij snel de Kayak in. Ik krijg er 1 alleen voor mijzelf. We peddelen achter chef Kayak aan. Ondertussen schiet ik natuurlijk wel wat plaatjes en selfies en maak wat mooie filmpjes. Hierdoor kom ik af en toe wat stil te liggen. Gelukkig heb ik wel wat arm kracht dus kan de groep prima bijhouden. Tja je moet het natuurlijk wel thuis kunnen laten zien wat je gedaan hebt. We Kayakken langs wat overhangende grote rotsen. Een leuke tocht. En leuk om te doen. In je eentje is t best zwaar door de flinke golven dus ben blij als we weer terug zijn. Had t overigens niet willen missen.

Aan boord staat de lunch op ons te wachten waar eerst natuurlijk alle Chinezen van hebben gegeten, maar gelukkig is er nog wat over gebleven. Ik heb trek en eet m'n volle bord rijst met groente en aardappelen in een currysaus helemaal leeg. Ook hier hebben ze aan 't fruit gedacht.

Na de lunch varen we naar de beach waar de eerste groep over een uur weer word opgehaald. Je kunt er snorkelen of op de beach je vermaken. Om van de grote boot naar 't strand te gaan stappen we steeds over op een long-tail boot waar 10 plankjes in zitten waar je met 10x4 op een boot kan. Ik zit bij de eerste groep maar dus ook bij een boot vol Chinezen. Ik voel me heel even een bootvluchteling. Gelukkig hoeven we maar een kort stukje.

Aangezien de Chinezen als aasgieren op de snorkel equipment duiken rest mij niet anders dan lekker op het strand te gaan luieren. Komt goed uit met die paar uurtjes slaap van vannacht. Ik besluit ook gelijk dat ik met de laatste long-tail boot weer terug ga naar de grote boot dus ik heb ruim anderhalf uur en minder kans op Chinezen. Heerlijk.

Het contrast met alleen reizen word wel even heel groot vandaag.

Na t relaxen op de beach gaan we weer terug naar de grote boot (bovendek, tussendek en benedendek) en zetten we de terugreis in.

De Chinezen zijn gelukkig een stuk rustiger alleen hun hele jonge kinderen niet. Dus de terugweg word zoute zeelucht met zure Chinese kinderen met tranen. In plaats van dat 1 iemand zich bemoeit met zo'n huilend jochie, (bijvoorbeeld de moeder zelf?), wat waarschijnlijk gewoon heel moe is, gaat zon kind van oma naar opa naar tante en vervolgens trekt oma er weer aan omdat die nog wel een manier weet hoe je stil krijgt.

Ik schud m'n hoofd. Smeer m'n gezicht nog maar eens in, draai me om en ga lekker over de rand hangen turend naar de zon in de zee... Weer een ervaring rijker.

Rond 18.30 kom ik helemaal gaar terug bij het huisje en daar spreek ik de meiden weer. We kletsen bij en ze hebben ook mijn tour van vandaag voor morgen geboekt. Omdat ze toch niet op stap gaan besluit ik ff een dutje te doen. Ik ben zo gaar van de dag. En later op de avond schuif ik in het restaurant bij hun aan.

Ze gaan op tijd naar bed en ik ga m'n tas alvast inpakken. Ik lig er vervolgens op tijd in. Heb zin om te slapen. Gelukkig hoef ik er niet vroeg uit.

Ik word pas om 10.30 opgehaald dus sochtends kan ik nog heerlijk rustig aan doen. Ik ontbijt voor de laatste keer in het heerlijke restaurant en neem afscheid. De minivan is er op tijd en na mij halen we nog op een aantal plekken mensen op. Rond 11.15 uur komen we bij de pier aan. Ook de boot naar Kho Tao gaat pas om 12.30 mooi moment om m'n blog bij te werken. Ik neem nog een lekkere omelet voordat we vertrekken en onderweg in de boot type ik verder aan m'n blog.

Op naar een nieuw eiland... Nieuwe belevenissen... Waarschijnlijk m'n laatste deze vakantie...

Reacties

Reacties

Erica

Meid wat klinkt het heerlijk allemaal, en wat schrijf je beeldend! Erg leuk om te lezen allemaal.
Geniet er nog ff van daar!

Marleen

Weer heerlijk om te lezen..haast of ik gewoon bij je ben!! Ben benieuwd naar de foto's en natuurlijk met name van het Duitse team haha ik vond koh tal persoonlijk echt heerlijk dus ben benieuwd wat je er van vind dikke xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!