Live the dream: Hilde @ Thailand 2016

Nachttrein & Paaaaaaaai;-)

Dag 7&8-12 (Nachttrein, Pai)

Het is inmiddels best fris en we(ik) trekken de sokken alvast aan en een lekkere fleecetrui. Iedereen verzamelt zich langzaam voor de nachttrein. Ruim na 22.00 eind de trein het perron binnen en er wordt hard Chiang Mai geroepen. In de trein zijn er cabines van 4 bedden, 2 stapelbedden tegenover elkaar. Overdag zijn dit gewoon 2 bankjes. Iedereen zit of slaapt al verscholen achter de gordijntjes en mijn bedje word ook snel opgemaakt. Best een ruim bedje. Zelfs stroom naast m'n bed. Luxe hoor. Ik maak me klaar (lees warm aankleden) voor de nacht en nestel me in. De trein hobbelt best wel en gaat niet echt hard, nu snap ik waarom hij 12 uur doet over 500 km. Met m'n oordopjes in en oogmasker op dommel ik wat weg. Ergens slaap ik ook nog wel wat. Het is een hele belevenis in zo'n kleine ruimte afgezonderd van de rest door de gordijnen, had t dan ook niet willen missen. Rond 07.30 word m'n ontbijt gebracht. Ik heb zin in de koffie die er bij zit. Ik open de gordijntjes voor de raampjes en tuur naar buiten en word zo langzaam wakker, slurpend aan m'n koffie...

Rond 10.00 zijn we dan ineens in Chiang Mai. De zon schijnt... Good morning!

Op zoek naar het busstation naar Pai. Er staan allerlei tuktuk chauffeurs te roepen of ik een lift wil want het is een stukje lopen volgens hun, wel 4km maar na een nacht liggen heb ik wel zin in een wandelingetje. En tenslotte word je toch opgelicht door die chauffeurs dus die 4 km zal ook wel meevallen. Wat ik even vergat is dat met een backpack van 14 kg en een rugzak van ongeveer 5 het toch wel heel anders wandelt dan. En wat ook niet gelogen is, is dat de trip 4 km is. Waarschijnlijk had ik voor 200 baht (5 euro) me kunnen laten brengen. Op zich ging t wandelingetje prima. Me rug vond t iets minder leuk dus de volgende keer toch maar gewoon voor makkelijk gaan. Omdat ik internet op m'n mobiel heb loop ik er zo heen met Google maps. Ideaal. Het is even zoeken op het busstation maar na een half uurtje heb ik m'n busticket te pakken. Voor 150 baht een ritje van 3 uur. En wat voor rit; een bergachtig gebied met allemaal haarspeldbochten maar de weg is heel breed en er ligt nieuw asfalt. En daar geniet de chauffeur ook heel erg van. Hij waant zich heel even in de huid van de nieuwe F1 driver. Binnen no-time zijn er 2 mensen aan boord aan 't kotsen. Ik zat voorin (het voordeel van alleen reizen, yeeaah) maat sta m'n plek af aan een meisje wat bijna geel kleurt van ziek zijn. Ik geef haar wat van m'n reispilletjes. Ik heb zowaar nergens last van en kan zelfs ondertussen m'n nieuwe onderkomen uitzoeken op booking.com via tipsthailand.nl helaas zijn m'n favorietjes al bezet maar er is nog een leuk idyllisch huisje over dichtbij in het centrum. Ook niet verkeerd. Ik boek gelijk voor 4 nachten. Op de helft van de race stoppen we voor een pauze die iedereen ook wel hard nodig heeft om bij te komen. We denken dat de chauffeur zijn schedules moet halen en daarom zo overdreven hard rijd. Gas geven in de bochten en inhalen waar het niet kan. Dat dus. Na de pauze mag ik weer voorin.

Rond 14.30 komen we aan in Paaaaaaaaaii. Op een iniminibusstation. Het mag geen naam hebben.

Op het busstation had ik 2 zussen (25/29) ontmoet uit Nederland. Zij gingen toevallig ook naar hetzelfde onderkomen. Dus konden we samen oplopen. Het blijkt een guesthouse vlak naast de hoofdstraat. Eerst moeten we door het open air restaurant en ineens lopen we een groene tuin in waar 7 schattige huisjes staan en een dorm (slaapzaal). De mijne heeft een eigen badkamer, wel zo lekker. Ook hier zeggen de foto's meer dan ik kan vertellen. Ik pak eerst een lekkere douche. Na zo'n rit in de nachttrein en in de bus mag dat ook wel. Het is bewolkt en voor Paaaise begrippen erg koud. Ik ga vervolgens op ontdekkingsreis door de stad. Het eerste wat ik zoek is een laundry. Ik wil even wat vaak gedragen kleren wassen. Ik beland bij een wasautomaat wat op dat moment prima vind. Ik weet dat ze voor net zoveel geld (50 baht) je hele was drogen en strijken en vouwen maar goed nu heb ik het met een uurtje weer mee naar mn huisje. Ook wel lekker. Ik wandel door de hoofdstraat voor een eerste indruk. Wat veel kleine restaurantjes en kleine winkeltjes hoe schattig. En wat veel hippies?? Ik strijk neer bij het restaurant op de hoek en neem een lekkere verse juice en wat loempia's. Nadat ik m'n was weer heb opgehaald doe ik heel even een tukje;-)

Rond de klok van 20.00 word ik wakker, time to get some food!!Ik heb niet zo heel veel trek en verwen mezelf met toetjes. Banane-roti. Gebakken deeg met plakjes banaan erin om en om gebakken met Nutella erop. Bah bah. Ik loop nog een rondje door Pai-City en bij een bar hebben ze een soort jam-sessie en daar drink een mojito. Ik geniet even van de muziek en de blanke zangeres die rapt. Ook de mondharmonica komt er nog aan te pas. Leuk tafereel met heel veel hippies of mensen die proberen een hippie te zijn. Na m'n drankje ga ik lekker naar bed en op de mojito maak ik een goede nacht op een keihard bed.

Donderdag zoek ik een lekker restaurant op voor m'n ontbijt. Ik was getipt voor Boomelucious cafe waar ik een muesli met fruit en yoghurt eet en ook maar een omelet. Ik heb zo'n trek. Vind je t gek als je de avond ervoor maar 1 toetje op hebt als avondeten. Het smaakt uber lekker en echt heel gezond. Een goeie tip waar ik de rest van de week nog vaker van ga genieten.

Er word veel met scootertjes gereden in Pai en ik denk dat ik het hier ook wel durf. Voor 180 baht per dag (4,50) kun je er 1 huren incl verzekering. De lonely Planet tipt Aya service en deze zit midden in het centrum. In eerste instantie huur ik m voor 2 dagen. Ik zie een heel lief roze scootertje staan en heb m'n zinnen er op gezet. Anderen krijgen er gewoon 1 aangewezen maar madame wil natuurlijk die roze, die, die, jaaaa!!

Ik had mezelf vandaag een rust dag beloofd en had gelezen dat er in de buurt een openbaar zwembad is waar je voor 60 baht kan vertoeven. Je krijgt een matje waar je op kan liggen. Ik installeer mijzelf en neem het er van! Rond de klok van 18.00 sluit het bad. Ik rij terug naar het huisje en neem een douche, tut me op en wandel het dorpje weer in om wat te eten. Vanaf einde middag gaat de straat op.slot voor auto's en staat iedereen z'n etenswaar uit in zijn kraampje. Zoveel soorten zoveel smaken. Ik heb zin in iets met vlees en rijst en ga voor Indian food. De tika massala. Ik vraag aan de jongens die al aan het eten zijn of het pittig is en een Nederlands meisje antwoord mij in het Nederlands dat het niet pittig is. De ontmoeting met Wendy is gemaakt. Later zal ik haar bij toeval weer zien, weet ik dan nog niet. Het smaakt heerlijk en inderdaad niet te pittig. Uiteraard hoort hier als desert weer een bananenpannenkoekje bij. Het is inmiddels al tegen 22.00 en ik besluit lekker op tijd naar bed te gaan zonder mojito. Ik heb het geweten want heb erg slecht geslapen. Volgens mij ben ik gewoon niet moe genoeg om zijn vroeg in bed te liggen. Maar aangezien ik er vrijdag lekker met de scooter op uit wil, wil ik toch een beetje op tijd naar bed.

S'ochtends na m'n latte + ontbijt (muesli bij Boomelicious) tuf ik weg richting de Pai Canyon. Ja idd een parodie op de echte. Na 20 km en wat zoeken kom ik bij deze toeristische plek aan. Een kleine klim naar boven met bovenaan een super mooi uitzicht over de 'valley'. Je kan een kleine route lopen om zo over de Canyon te lopen maar niet geheel zonder gevaar. De paden zijn soms heel smal en stijl. Ik had gelezen dat het te doen was.Ik besluit een rondje klimmen en klouteren te doen. De foto's zeggen weer meer dan woorden. Het is hier en daar best glad maar gelukkig zit er grip onder m'n sportschoenen en helpen deze me heel erg.Ik maak mooie foto's en op t hoogste punt rust ik even uit en drink m'n waterflesje half leeg.

De sunset schijnt hier heel mooi te zijn rond 18.00 dus ik besluit dat ik straks terug wil. Dan hoef ik het heldhaftige rondje niet meer te doen;-) Ik had ook gehoord dat er in de buurt nog een mooie waterval moest zijn dus die zoek ik op. Met een vage routebeschrijving van de verkoper van het kraampje bij de Canyon ga ik verder met m'n roadtrip. Via een rit door de bossen kom ik ook langs Landsplit. Het land van een boer (fruitteler) is in 2008 plotseling gaan splijten, echt meters diep en hij was hierdoor heel verdrietig. Vervolgens heeft hij er maar gewoon een attractie van gemaakt waardoor er nu heel veel.toeristen zijn land komen bezoeken. Je krijgt van alles wat gratis te proeven van alles wat hij teelt en je mag doneren wat je wilt. Het bedrijfje werkt met volunteers. Zo werden we geholpen door een Zweeds meisje.

Op de terugweg van de watervallen ben ik hier wezen kijken en wat gegeten en gedronken en hier kwam ik dus Wendy weer tegen die graag even Nederlands wilde kletsen. Ze was alleen op reis maar trok al een geruime tijd met een aantal Canadezen en Amerikaans jongens op dus ze was blij met Nederlands vrouwelijk blond zeg maar;-) We hebben even gekletst en nummers uitgewisseld ook al had ik de behoefte voor nu om verder te reizen, je weet maar nooit.

De waterval Pam Boo was ook heel mooi. Ik heb wat leuke kiekjes gemaakt maar echt zwemmen hier was niet aan mij besteed.

Na Landsplit ben ik dus weer verder gereden terug naar de Sunset van de Canyon. Onderweg nog even gestopt bij de Strawberry Farm waar ik de 2 zusjes weer tegen kwam. Ze vroegen of ik vanavond zin had om wat te drinken want het was hun laatste avond in Paaai. Ze gingen zaterdag met de bus terug naar Chiang Mai voor een paar dagen. Dit plan had ik bedacht voor zondag.

Ik was niet de enige die de Sunset had bedacht bij de Canyon. Samen met nog 100 Chinezen stonden we op de berg en van die 100 Chinezen hadden 50 hun statief al uitgestald. Vele waarschijnlijk voor de eerste keer. Ze bleven niet bij hun statief staan maar eisten zo wel hun plekje op. Net zoiets als handdoekjes neerleggen bij het zwembad??

Ik ga maar even zitten op een bankje om het allemaal gade te slaan. Voor mij zijn de Chinezen nu even de attractie.

De zonsondergang is idd heel prachtig. Normaal zou je arm in arm met je liefje zitten... Ik maak wat foto's, zuig het moment op laat wat herinneringen aan me voorbij gaan en geniet. Het is anders maar niet minder mooi. Na de zonsondergang word het al gelijk fris en ik rits m'n pijpen weer aan m'n afritsbroek en trek m'n hoody aan. Heerlijk zo goed voorbereid. De terugweg is bekend en ik tuf lekker door.

Thuis ga ik lekker douchen en wandel t stadje. Ik laat een briefje achter bij de zusjes met m'n nummer en dat ik even wat ga eten. Dit keer ga ik voor een jacked potatoe van de gril met daarop allerlei groenten, advocado en sour cream en kaas. Heerlijk. Wat ik ook niet kan laten staan zijn gegrilde groenten in een bakje van bananenbladeren. Bekende en onbekende groenten overgoten met een beetje kruidige jus. Jammie!

Ik loop weer terug naar 't huisje en ontmoet daar de zusjes weer en samen zoeken we een barretje waar we lekker onderuit zakken in de kussens. We gaan weer voor de mojito en de malibu passion fruit mag er ook zijn;-) De zusjes hadden al even gespeculeerd en schatten me 32 maar door mn verhalen zou ik ook wel eens 35 kunnen zijn. Nu al geslaagd deze vakantie. Hahaha. We kletsen wat af en van alles komt aan bod, like girls do;-)Rond middernacht wandelen we terug en kruipen we ons bedje in.

Als de zusjes al lang en breed in de bus zitten word ik een keer wakker. Ik vermaak me de eerste 2 uur met het zoeken naar een onderkomen in Chiang Mai. Het blijkt niet zo makkelijk. Later begrijp ik waarom. Ik schakel de hulp in van vrienden op Facebook maar helaas ook al hun tips blijken volgeboekt. Wil graag in de oude stad zitten met een zwembad voor weinig of eis ik dan teveel;-) Ik bedenk me dat het zonde van mn dag is en ik kan vanavond ook nog wel even kijken.

Vandaag staat een bezoekje aan de hotsprings op de planning.Ik fris me op en nadat ik m'n ontbijtje bij t Pai Cafe goed laat smaken tuf ik alweer het dorpje uit. De hotsprings is ongeveer 20 km rijden. Het is best heet en waar ik eerst met een hemdje rijd trek ik even later toch maar m'n hoody aan anders verbrand ik levend. En mn armen zijn toch al bruin.

T bezoekje aan de hotsprings is ook een aangename belevenis. Heel warm water. Ik maak wat foto's en filmpjes en omstanders helpen me ook met wat mooie plaatjes. De onderwater camera met zelfontspanner van Ray (lief!) doet goed z'n werk hier! Ik poedel nog even lekker in t water en App wat met Nederland, er zijn er toch best veel van jullie vroeg wakker of nog aan het werk, gezellig hoor!

Na de hotsprings hoor ik dat er nog een waterval in de buurt is. Ik volg de route die me word verteld. Onderweg kom ik langs een paar olifanten kampen, hier vangen ze olifanten op en verzorgen ze en worden dus niet gebruikt om op te zitten. Sommige staan los, sommige aan de ketting... Vraag me af waarom...

Ook kom ik onderweg een pompstation tegen ter grootte van een gokkast. Vraag me af of dit een hint is. Ik heb nog best wat benzine maar hoeveel? Ik stop bij 1 om te kijken of het überhaupt voor de brommert is. Kort daarna komt er al een blanke man, type schaapherder, aan op een scooter met een wit, gele poedel op schoot. Ook een andere blanke man stopt en ze leggen me uit dat de pomp 3 keer zo duur is als verderop in het dorp. Ik vertel dat ik op zoek ben naar de watervallen en ze vertellen dat ik de verkeerde kant ben opgestuurd en dat deze route heel erg om is. De schaapherder wie John blijkt te heten en de andere man die zich later voor stelt als G. Spreek uit GEE op z'n Nederlands dus. John kijkt op m'n benzinemeter en zegt dat ik nog meer dan genoeg heb en nog wel een wereldreis kan maken. Ik ben gerust gesteld. Ook krijg ik de tip niet aan m'n rechterrem te komen. Daar gebeuren al die ongelukken van net al die jongeren die ik het verband lopen in Pai. Door mn Engels heeft G door dat ik uit Nederland komt. We kletsen nog wat verder. John heeft een guesthouse en G is er gister net gearriveerd. Hij zegt dat hij 6 jaar geleden uit Nederland is weggegaan vanwege de mentaliteit. Haast, stress, veel geld verdienen etc. inderdaad datgene waar men hier geen last van heeft en zich er in ieder geval niet druk om maakt. Mn gevoel zegt dat deze man Nederland is ontsnapt en hier van z'n pensioen leeft. Nu snap ik ook dat hij alleen zegt dat hij G heet. Waarschijnlijk kiest hij voor anonimiteit.

Ondertussen is de juiste route naar de waterval best wel een eindje en een ritje naar 't zwembad is ook een aantrekkelijk gedachte. T zwembad wint en even later lig ik koppie onder in t zwembad. Een mooi moment om weer even verder te gaan met zoeken naar een hotel in Chiang Mai. Nu ik m'n keus heb gemaakt om zondag te vertrekken wil ik ook graag weten waarheen. Uiteindelijk met behulp van reisverhalen en Google heb ik eindelijk een hotel gevonden wat aan m'n wensen voldoet. In de oude stad met zwembad. Ik kan hier maar 3 nachten boeken. Dat doe ik toch maar. Ik kijk eenmaal daar wel weer verder. Waar ik in Pai voor 20 euro per nacht zat. Zit ik nu voor 33 euro per nacht. T was leuk geweest als het weer voor 20 euro kan maar soms is t niet anders. T blijft goedkoop. En anders kom je al snel op een slaapzaal te liggen of iets met een gedeelde badkamer en dat heeft niet mijn voorkeur. Tja keuzes.Het geeft wel rust nu ik wat heb gevonden. Nu kan ik ook m'n busticket gaan regelen.

Zo gezegd zo gedaan.

Thuis ga ik even douchen en tut me op voor de laatste avond. Ik heb nog in de gepofte aardappel en een lekkere latte verder geen wensen dus ik hoop dat het standje er wel staat vanavond. Ik heb mazzel en even later smul ik weer. Ik lik m'n vingers er bij af. Doordat ik t voor t kraampje op eet wekt dit nieuwsgierigheid en kennelijk vertrouwen bij andere toeristen en binnen on-time heeft ze 5 klanten. Ik krijg een extra brede glimlach als ik haar lachend bedank voor t eten: sa-wa-dee-kaaaaa en maak de bijpassende buiging.

Voor m'n latte had ik ook al een café ontdekt en net als ik zit komt de vriend voorbij van t meisje wat zo ziek werd in de bus. Hij schuift aan. Hij is van Californië. Wauw. We kletsen wat en achter hem zit een jongen die qua hippie stijl past in Pai maar als je zou zeggen dat hij zo uit de bijbel stapt geloof je t ook. Wijde broek wijde paarse bloes, lange donkerblonde krullen en een baard waar hij rondjes in draait met zijn vingers.

Hij is zijn bankpas vergeten in de automaat. Hier komt namelijk eerst je geld en daarna pas je pas eruit. Hij probeerde voor hulp te bellen. Hij weet geen eens z'n eigen thaise nummer. Ik help hem. Hij heet Douglas. Hij gaat zo de bar met een vriend en invites me. Ik bedank. We kletsen nog wat over het alleen reizen en even later gaan we ieders weegs.

Thuis pak ik al bijna al m'n spullen in en maak een redelijke nacht. Word wel voor de wekker wakker maar goed die ging ook pas om 09.00uur.

Ik check uit, uit m'n idyllische huisje en bepakt en doorgezakt rij ik op de scooter het korte stukje naar het verhuurbedrijf. Het zit in de hoofdstraat vlakbij het busstation.Ik heb ruim de tijd dus ga nog even voor m'n favo ontbijt naar Boomelicious. Muesli met fruit en yoghurt. Latte en vers geperste appelsap. Omdat ik bijna 2 uur de tijd heb maak ik m'n blog up to date. Na zoveel relaxe dagen wel tijd om weer wat te posten;-)

Om 12.00 vertrekken we in de mini-van naar Chiang Mai. Het blijft een avontuur die dit. Deze chauffeur heeft zeker weten bij dezelfde rijschool gelest alleen zitten er een aantal andere mini-vans voor ons dus echt gas geven lukt gelukkig niet. Toch kom je weer van alles tegen. Een pick-up truck met een soort kennel op t dak met 6 volgevreten varkentjes erin. En het stuk waar ze net het nieuwe asfalt geteerd hebben zetten ze gewoon af door en hier een daar een tak op te leggen. Tja zo is ook voor iedereen duidelijk dat je er niet mag rijden. Ze zijn nog niet zo dom die Thaiwanezen.

Btw; het is Chinees nieuwjaar op 8 febr vandaar het zo druk en bezet is in Chiang Mai. Vele Chinezen gaan al van te voren naar de plek van het feest... Nou ben benieuwd wat ik ga aantreffen straks...

Reacties

Reacties

Desiree

Weer genoten van al je belevenissen xx

Ray

Prachtig verhaal Hil, ben benieuwd naar je fotoserie ;-)
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!