Live the dream: Hilde @ Thailand 2016

Chiang Mai

Chiang Mai - Zo tm Vrij (dag 12-17)

Het voordeel van een hotel is dan weer dat je een goeie douche hebt, een minder hard bed, een lekker zwembadje met ijskoud water (lees; te koud) dus ik kan het voor mezelf wel goed praten dat ik even wat 'luxer' doe.

Ik heb de laatste kamer en krijg daarom gratis ontbijt aangeboden voor de volgende dag. Volgens mij hebt ik gewoon een kamer geboekt waar het ontbijt bij in zat maar goed daar komen we misschien nog wel op terug.

Mijn kamer zit bijna naast de deur naar het zwembad dus ik vind het helemaal prima dat dit de laatste kamer is.

Nu de zon nog schijnt wil ik er dan ook even goed van genieten en neem een plons, althans ik stap eerst voorzichtig met m'n benen en aangezien de temperatuur van t water onder 0 voelt word het geen onderwaterdipping. No way, maar dit is ook al lekker. Ik relax wat en rond de klok van 19.00 spring ik lekker onder de douche. Op zondag is een drukke winkelstraat omgedoopt tot een grote markt met allemaal kraampjes, de sunday walking street heet het dan toepasselijk. Ik baan mij een weg door de drukte en kan over de hoofden lopen zo druk. In het midden van de weg zitten allemaal (vooral gehandicapte) mensen een instrument te bespelen, om de 30 meter zit er weer iemand op de straat. De een zingt de ander speelt viool. Best sneu. Een paar blinde, iemand met een verbrand gezicht, iemand zonder benen. Moet dat nou denk ik. Ze zijn bijna een attractie.

Maar goed. Het hoort bij het straatbeeld kennelijk. Ik krijg niet de neiging om geld te gaan geven. Of is dat raar vraag ik me af.

Ik had 2 opties voor een restaurant in gedachte. Een klein zaakje genaamd angels secret, na wat heen en weer lopen en met een Google maps op m'n telefoon die ook een beetje de weg kwijt is (wel ideaal hoor m'n gps bij me) bleek deze gesloten.

Oké op zoek naar optie 2, de Italiaan. Ik had al gezien dat het eten hier op straat meer Chinese invloeden had dan Westerse dus ik ging voor safe voordat ik zometeen gebakken inktvis aanzie voor een lekkerbek;-).

Het word dus de Italiaan en aangezien het vanavond alweer bonte avond is(zoek een excuus) ga ik voor een 3 gangen menu, wat bruchetta's vooraf een heerlijke salade of the house met verse vruchten erin en een pasta funghi (met champignons)

Ik wilde nog voor de tiramisu gaan maar door een miscommunicatie met de ober, ik wilde nog wachten maar hij dacht dat ik toch geen dessert wilde, was de keuken uiteindelijk al dicht. Dikke pech voor Hillie.

We wandelen terug naar t hotel en rond middernacht doe ik m'n ogen dicht. Wat een heerlijke nacht in een lekker bed. Dit doet me goed en m'n rug vind t ook veel leuker.

Vandaag heb ik mezelf een rust dag gegeven aan het zwembad. Om alvast een beetje te wennen aan het leven op de eilandjes in het zuiden van Thailand. Ik ben aan t bedenken waar ik na Chiang Mai heen ga. Het weer in het zuiden is minder mooi dan in het noorden maar in Chiang Mai blijven is geen optie. Deze stad is te druk voor mij. Zeker vergeleken bij mijn dagen in Pai.

Ik heb mail contact met Wim en Fia en het weer bij hun is gelukkig weer omgeslagen, het is nu snikheet zelfs.

Ik besluit om naar Koh Samui te vliegen. Omdat de prijzen per dag omhoog schieten hak ik de knoop door en regel een vlucht voor vrijdag 5 februari. Ook heb ik er gelijk een leuk onderkomen bij geboekt. Nu heb ik wel mazzel en is het geen waar ik wel graag naar toe zou willen nog vrij. Het heet New Hut bungalows op Koh Samui.

Ik boek voor 5 nachten dan ben ik gelijk onder de pannen. Het geeft ook wel rust dat ik dit nu geregeld heb. En nu ik toch bij het zwembad lig gaat al het zoekwerk niet ten koste van m'n dag. Ik heb ondertussen gecheckt of ik tot vrijdag in het hotel kon blijven en dat blijkt geen probleem.

Ik wil heel graag ziplinen en heb gelezen dat Chiang Mai hiervoor uitstekend geschikt is met al hun bossen in de buurt. Er zijn veel aanbieders maar ik ga op de tip van de site TipsThailand.nl af en dat is eagletrack. Ik boek bij hun de golden package voor dinsdag. En nu we toch bezig zijn ook gelijk maar de cooking class die ik heel graag wil volgen voor woensdag.

De rest van de dag ontspan ik lekker bij het zwembad, lees wat, app wat, slaap wat, kletst wat... Prima dagje zo.

Savonds wandel ik weer door het stadje, bij m'n vorige wandeling was ik een Indian restaurant tegen gekomen en deze stond ook in de lonely planet toevallig en daar heb ik m'n zinnen op gezet voor vanavond. Ik ben best laat omdat ik stiekem toch een dutje nog gedaan heb. De man van het restaurant maakt alles vers en staat alleen hij excuseert zich maar ik heb toch best snel mn eten. Ik pak tegenwoordig gewoon m'n ereader erbij om zo de tijd te doden.

Het smaakt heerlijk en het is net iets te pittig maar ik bijt me er door heen. Het smaakt gewoon zo lekker. Ik kan het niet allemaal op maar dat hoeft ook niet. In Thailand is het eerder beleeft om niet alles op te eten anders denken ze dat je niet genoeg hebt gehad. Komt goed van pas nu.

Dinsdagochtend sta ik al vroeg op om nog even een goed ontbijt te pakken ergens voordat de taxi me ophaalt. Ik vind ergens een prima ontbijt plekje en laat de yoghurt met muesli en fruit me goed smaken.

Rond 09.00 uur zou ik worden opgehaald dit word uiteindelijk 09.45 ook prima. Pakken we gewoon weer de ereader.

Met een busje vol gaan we een uurtje rijden waarna we aankomen bij de locatie.

We krijgen een tuigje, helm met leuke muts een soort verkorte wandelstok, dit blijkt later m'n rem te zijn?? Een flesje water in een houder krijgen we omgehangen en met een clubje van 4 rijden we richting het start punt. Daar introduceren 2 jongens genaamd Nu en La zich als de redders van de dag. Ze maken grapjes en leggen de regels uit. We moeten wel goed luisteren want alleen zij kunnen ervoor zorgen dat we heel terug komen vandaag. Ik vraag of iemand van hun foto's en/of filmpjes wil maken. Ze willen dat wel maar met 1 camera. Ik ben de enige die ook kan filmen met de camera dus iedereen is helemaal blij als mijn camera gebruikt mag worden (Thanks Ray) uiteindelijk 200 foto's en 15 filmpjes, ik bedoel maar vet gaaf!! De jongens leggen ons lekker in de watten vandaag. Heerlijk eindelijk weer even lachen.

Ik heet de rest van de dag Hilde Prinses, ook goed;-)

Het parcours is super gaaf en dit had ik van te voren niet kunnen bedenken. We ziplinen van boom tot boom waarbij we steeds goed worden gezekerd. Als Nu aan de overkant hard roept; break! Dan gebruiken we de verkorte wandelstok op het gespannen draad om onszelf af te remmen. En als er word geroepen no break, laten we weer los. Dit voorkomt dat je keihard op het volgende platform aankomt. Zolang je je benen maar netjes naar voren houd gaat alles goed. Sowieso gaat alles heel veilig heb ik al snel ik de gaten. Ook gaan er stukken naar beneden (abseilen) waarbij de jongens ons gewoon met een vrije val verassen van zo'n 15 meter en ons vlak voor de grond laten stoppen. Heel gaaf en ook best spannend maar wel super kicken. Af en toe zit er ook een touwbrug in het parcours of een variant hierop met ronde boomstam-plakken waar we over heen moeten stappen van de ene boom naar de andere. Genoeg variatie waarbij de zipline over een vallei van wel ruim 70 meter toch wel hoogtepunt was, ik schat op minimaal 150 meter van de grond af zoeven we over de vallei. Echt te gek gaaf wauw. Chiang Mai heeft ineens me een herinnering voor het leven gegeven. Super vet. Na ruim 2 uur zoeven komen we met zijn allen bij de (happy) end aan en wandelen we weer terug naar de basis. Onderweg komen we nog een super mooie waterval tegen die ik nog mooi even mee pak. Haha.

Al met al een supergave ervaring en een echte aanrader. Geschikt vanaf 5 jaar dus iedereen kan t.

We lunchen nog met z'n allen, krijgen een T-shirt en een certificaat en we staan nog op de foto die we voor 100 baht kunnen kopen wat ik doe. We wisselen emailadressen uit voor de foto's en de filmpjes en gaan weer terug naar ons hotel waar ik aan het zwembad ga nagenieten van deze vette ervaring.

Savonds wandel ik nog even het stadje in en ga ik op aanraden van Michelle die ik had ontmoet eten bij Bamboo Restaurant, Thais. Het eten smaakt prima en ik wandel met een grote boog terug maar t hotel.

Woensdag word ik sochtends rond 09.00 opgehaald en ik sta weer vroeg op en ontbijt nog even wat dit keer alleen cornflakes met melk want ik zal wel genoeg krijgen vandaag.

We krijgen eerste een rondleiding over de markt en uitleg over allerlei groenten en specerijen. De groente die ik zo lekker vond in m'n soep zie ik hier liggen en dit blijkt eggplant. Hebben we dat raadsel ook weer opgelost. Na de markt gaan we naar de keuken waar we zelf mogen kiezen wat we willen maken, voor elke gang zijn er 3 keuzes. Ik kies voor de pad Thai, de springrolls, chicken soup in coconut milk, green curry en als toetje mango met sticky rice, iets wat hier heel veel gegeten word.

Het eten word heel eenvoudig en snel bereid blijkt. Wij bakken vaak eerst het vlees en gooien er dan van alles bij. Hier beginnen ze met de kruiden of de coconutmilk en gooien dan de kruiden of de coconutmilk erbij en dan pas het vlees. De kruiden geven heel snel hun smaak af aan de coconutmilk waardoor je de flavours goed proeft. Elk gerechtje mogen we zelf opeten, ik houd het bij een paar hapjes. In totaal 5 gangen dus ik doe het rustig aan. Heb net ontbeten en ben nog niet gewend aan warm eten zo vroeg.

We maken ondertussen een beetje kennis met elkaar en hebben plezier met z'n allen.

Het is een leuke ontspannende dag en zie de foto's voor het resultaat.

Aan het einde van de middag komen we weer terug bij het hotel en ik heb nog 2 uurtjes voordat de zon verdwijnt dus ik plof nog even lekker neer bij het zwembad. Ik doe per ongeluk een dutje. Jemig wat slaap ik veel. Haha.

Savonds verwen ik mezelf op een stukje vlees bij een mooi restaurant met uitzicht op de rivier. Riverside Restaurant. Getipt door meerdere. Ik pak de tuk-tuk er naar toe en ik laat mij de fillet mignon lekker smaken. Eindelijk weer eens mayo bij de friet want dat kennen ze hier niet. Ook de tiramisu moet ik proberen. M'n maag is al dat Europese warm eten helemaal niet gewend. Ik zak lekker onderuit en onder het genot van een cappuccino geniet ik van het uitzicht op de rivier. Een tafel voor 1 bij kaarslicht, tja je moet het zelf gezellig maken.

Ik lig er een keer op tijd in en m'n ogen gaan ook op tijd dicht. Lekker uitslapen heb ik mezelf beloofd. Maar ja wie vroeg gaat slapen is ook vroeg wakker en rond 7 uit doe ik als eerste m'n ogen al open. Gelukkig lukt het me om nog even verder te dommelen. Heerlijk hoor.

Ik besluit lekker relaxed te gaan ontbijten bij 1 van de leuke zaakjes in de buurt dan kan ik m'n blog ook even bijwerken.

Zo gezegd zo gedaan, ik kruip lekker op de bankjes bij juicy4you, een kleurig zaakje met lekkere gezonde juices. Ik pak een muesli ontbijtje en een vers geperst sapje met een lekkere latte. Relaxdag is begonnen. Ik werk m'n blog bij en bel en app met Nederland. Ik pak ook gelijk maar een gezonde omelet mee als lunch en vlak na de middag wandel ik weer terug naar t hotel waar ik de rest van de middag lekker luier bij het zwembad. Ik lees m'n Linda maar eens uit anders zit tie ook voor niks in m'n backpack. Na m'n middagdutje loop ik redelijk op tijd het stadje in voor m'n laatste avond in Chiang Mai, de bonte avond. We gaan helemaal los; bij de Italiaan. Heb daar zo lekker gegeten afgelopen week dat het water al in m'n mond loopt bij de gedachte en aangezien er weinig streetfood is neem ik het er lekker van hier, voor 12 euro alles erop en eraan, het is tenslotte vakantie;-)

Vrijdag ben ik op tijd wakker, m'n vlucht naar Koh Samui gaat om 14.10, ben wel toe aan strand dus op naar de bounty-eilanden!!

Reacties

Reacties

Kim

Klinkt weer geweldig! Je zit nu bijna in het vliegtuig. Safe flight! xxx

Ray

Nou Jane.... je zipline avontuur overleeft hahaha... op naar je nieuwe avontuur. Have fun xxx

Cynthia Schrijver

Hey dag Hilde,
Het 'boekwerk' de 'Avonturen van Hilde' is heerlijk wakker worden! Beeldend geschreven(en daar hou ik zo van)
Heel veel plezier ook namens Jacco!
Volgens mij heb je een fantastische tijd!
Zoenen van Cynthia

Marleen

Inmiddels ben je al heerlijk aan het genieten van de stranden maar weer heerlijk alles te lezen!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!