Live the dream: Hilde @ Thailand 2016

Cultuursnuiven en veel watervallen!

Dag 5&6 (Erawan, Ayatthuya)

Op de pier komt m'n taxi al vrij snel. Wat een luxe ding voor mij alleen. Hij brengt me naar de Erawan watervallen, 1 van de mooie dingen op mijn verlanglijstje;-)

Ook al is het buiten koud de airco word gelijk op standje bevriezen gezet door de chauffeur. Tenslotte heeft mevrouw wel een VAN gehuurd. Ik geef aan dat het echt koud genoeg is en beiden zijn we blij dat tie uit mag. Na een rit van ruim een uur komen we bij het Erawan national park aan en niet veel verder ligt het begin van de klim naar boven. Vol goede moed begin ik er aan en de taxi chauffeur beloofd op mij te wachten. De pittige klim naar uiteindelijk level 7 is het dubbel en dwars waard. Foto's en filmpjes zeggen meer dan duizend woorden, echt prachtig!

In 2 uur om hoog en in 1 uur terug want ineens hoef je minder foto's te maken natuurlijk.

Ik heb dorst en neem ook wat voor de driver mee. Hij stelt voor dat ik ergens nog wat ga eten en vind ergens een omelet met gebakken groente, het smaakt me goed na zo'n trip. Ondertussen begint het even te stortregeben. Eigenlijk ben je niet voor dit weer naar Thailand gekomen maar tijdens m'n excursies is het eigenlijk wel fijn. We vertrekken maar gauw.

De chauffeur rijd me verder naar hartje Kanchanaburi. Daar heb ik via Greenwoodtravel om een overnachting gevraagd waar ik een beetje mensen kan meeten. Hij raad me Kasem Islands aan, huisjes midden op de rivier op een eiland.

Rond 15.00 komen we aan bij het pondje naar mijn resort. De huisjes liggen er mooi bij maar het ziet er wel heeeeeeel rustig uit. Ik krijg een kamer aan 't water. Mooi plekje weer. Ik pak eerst maar eens een lekkere douche en een middagdutje hoort er eigenlijk ook bij, toch?

M'n middag en avond verloopt rustig. Rond 19.00 ga ik naar het restaurant en blijkbaar de enige. Erg jammer want begin een goed gesprek nu wel een beetje te missen. Vooral het lachen mis ik en dat word best lastig in je eentje. Maar goed. Het eten smaakt heerlijk een super lekkere kokossoep met rijst en ik verwen mezelf met gebakken stukjes ananas met poedersuiker als toetje. Met niemand hoef ik te delen. Das apart en soms best lekker, hihi.

Ik lig om 21.00 op bed, lees en app nog wat en rond middernacht doe ik m'n oogjes dicht. Ik word deze nacht weer wakker rond 3.00 uur maar dit keer lig ik gelukkig maar een uurtje wakker. Het is ook wel een heel rustig plekje dat scheelt. Rond 08.00 word ik uit mijzelf wakker. Yeaaaahhh volgens mij krijg ik ritme!

M'n ontbijtje krijg ik in de mooi aangelegde tuin aan een tafeltje in de zon. Heerlijk die ochtendstralen. Van wim en fia kreeg ik het bericht dat het op Koh Samui echt nog geen goed weer is dus ik geniet nog maar extra. De voordelen van een flexibel reisplan worden me steeds meer duidelijk.

Ik pak m'n spullen en ga alvast bij de pier zitten en lees weer wat spannende bladzijden. Zo'n ereader is toch wel heerlijk. De taxichauffeur die ik via Greenwood had geregeld staat netjes om 12.00 aan de andere kant aan vaste wal op mij te wachten. Het is toch altijd weer even spannend of alles goed verloopt. Maar tot nu toe heel netjes geregeld allemaal hoor.

Rond 14.30 komen we aan bij het treinstation in Ayatthuta. Om 21.00 gaat de nachttrein pas dus ik kan nog mooi even het stadje in. Voor 10 baht kan ik mijn backpack in een bewaakte kamer leggen. 10 baht dat is 25ct. Schattig he. Had al gelezen dat ik ook op de fiets door het historisch park kan, dat lijkt me wel lekker en praktisch. Eerst gaan de we rivier over met een soort pontje voor 5 baht. Het moet niet gekker worden he;-)

Aan de overkant zie ik al gelijk fietsenverhuur. Even later rijd ik voor 40 baht het stadje in op m'n fiets. Ik heb een mandje voorop en in het mandje is een plattegrond vastgemaakt met een wasknijper. Ik krijg nog snel even instructie welke route ik kan nemen. Te beginnen met 'alsmaar rechtdoor'. Ik ben inmiddels gewend aan het links lopen en fietsen dus dat levert geen verassing meer op op de kruisingen. Alhoewel rechts afslaan nog steeds heel raar voelt over links. Ayutthaya is de voormalige hoofdstad van Thailand en barst van de historische tempels, ruïnes en Boeddhabeelden. Ayatthuta staat bekend om de overblijfselen van de oude geruineerde stad door de mensen uit Birma (Birmezen??) welke de stad meer dan 300 jaar geleden binnenvielen en plunderen en vernielden. Een gedeelte van de muren en buddhabeelden staan er nog. Kolossaal is het zeker. Ik vermaak me 2,5 uur in het gebied en besluit de fiets weer in te leveren en nog wat wandelend langs de winkeltjes te gaan. Rond 17.00 kom ik weer terug op het treinstation. Ik eet wat chips en lees wat. Ik zie dat er een monnik tegenover me is komen zitten. En nadat ik bij de tweede keer kijken vriendelijk naar hem buig en lach ziet hij dit als aanleiding voor een goed gesprek. Hij kan best wat engels alleen de manier hoe hij het uitspreekt valt geen worst van te maken. Hij begrijpt mij ook niet altijd dus sommige zinnen doen we 5 keer over en steeds in een andere versie. We knikken wat en lachen wat. Toen hij vroeg hoe oud ik was ging hij rekenen. 40 was een fijn jaar. 38/39 was een heel goed jaar maar m'n 42ste word geen goed jaar. Nou en bedankt. Was getekend; Mr Monnik Himself, je weet wel die oranje.

Het is ondertussen best fris geworden. De gedachte hier nog 2 uur op het winderige station te moeten zitten bevalt me niet en ik moet tenslotte ook wat eten. Ik loop het station weer uit en loop de 'restaurantjes' zeg maar eettentjes af. Uiteindelijk ontdek ik een internationaal restaurant doordat er van alles wat zit en het is er druk. Ik probeer het eerst buiten maar het is zo fris ik verkies toch liever een tafeltje binnen.

Omdat ik soms niet weet of een gerecht pittig is neem ik 2 gerechtjes van de kaart een kokossoep en een curry. Beide heerlijk de currysaus pittig, gelukkig is de saus apart. Tot vlak voor de trein zou vertrekken vermaak ik me in het restaurant. Ik lees nog wat in t volgende spannende boek: moordzaak zonder lijk, gaat over de vermissing van hobby fotograaf henk peters die plotseling verdween op Koninginnedag 2009. Jarl komt ook voor in het boek omdat hij oa. ook de zaak gedraait heeft. Maakt het extra leuk. Ik kende het verhaal al maar nu ook nog de details. Aanrader. Zeker als je meer over moordzaken en opsporing wilt weten, dus als je van CSI houd zeg maar;-)

Eenmaal terug op het station blijkt dat de trein een uur vertraging heeft... Word vervolgd;-)

Reacties

Reacties

Desiree

Leuk om mee te genieten .. Xx

FIA Vink

We genieten van je verhalen en de foto's.
Heel leuk beschreven, kijken uit naar de volgende.

Marleen

Wat beschrijf je het allemaal geweldig, je hebt je roeping gemist denk ik!! Balen dat het weer minder is in het oosten, hoe is het aan de westkust dan??

Mojo zelf;-)

Tnx allemaal, geniet volop en zie veel mooie dingen. Ik begreep dat het weer inmiddels wat beter aan t worden is in t zuiden. Van de week maar eens een knoop doorhakken... We will see;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!